torsdag 6 augusti 2009

Sopor

I Norge sorterar man bara ut glas, tidningar/papper och metallförpackningar och låter resten av avfallet gå i brännbart. Säkert finns det också sortering för sådant som är miljöfarligt men jag har inte bott här så länge så att jag behövt ta reda på det än.

Nu i höst ska äntligen 17000 hushåll i Oslo testas för att se om även norrmännen kan klara av att sortera ut plast och matrester för återvinning samt biogasframställning.

Jag kanske låter väldigt arrogant nu men jag måste säga att Norge ligger väldigt mycket efter när det gäller miljöfrågorna. Förutom den bristfälliga sopsorteringen (många struntar också i att ens slänga glas för sig...) är det ekologiska utbudet i matbutikerna väldigt litet.

Det kan bara bli bättre. Och kanske börjar det nu?

2 kommentarer:

Maja sa...

Liten korrigering, graden av sortering varierar med var i Norge man bor. Här har vi egna soptunnor för matavfall, papper og brännbart. Plastförpackningar lägger man i säck, dessa hämtas också. Farligt avfall hämtas det med, en gång i året.

Dryckeskartonger, metall/glas, papp får man leverera själv till återvinning. Far man till tippen går det att leverera det mesta. Kostar gratis om det är sorterbart avfall. Tror att oslo är en av de som ligger sist, tyvärr med tanke på att det är största stan...

liffer sa...

Å, læser du fortfarande hær :)

Hmmm, okej, jag trodde faktiskt det var hela Norge som hade det som i Oslo før i den tidningsartikel som jag læste vred de till det på det sættet.

Bra i vilket fall att Oslo kanske kan komma igång nu?!