onsdag 21 oktober 2009

Mangla

Jag tror att jag ska börja mangla sängkläder och handdukar igen.
I fellesvaskeriet (=tvättstugan) här finns en sådan liten, smidig mangel som jag ibland brukade använda mig av i Luleå. Så det borde jag ju fixa även nu, tycker jag.
Det är inte sådär superkul men ändå kan det vara rätt avkopplande och meditativt, på nåt vis.
Känslan av att ta fram manglade lakan ur garderoben finns det dock inget som slår!

Frågan är om man ska mangla frotté? Blir det mjukare? Hårdare? Är det någon mening med att mangla det över huvud taget?

2 kommentarer:

karin m sa...

Åh, vad fint! Jag har alltid gillat mangling som idé, det känns liksom så rejält! Ser min mormor och andra starka kvinnor framför mig när jag tänker på mangling. Plus att min mamma alltid har pratat om hur fantastiskt det är med manglade lakan (även om hon aldrig manglar själv). Min enda erfarenhet av mangling i praktiken fick jag när jag nyss hade flyttat till min första lägenhet i Uppsala, till min lycka hittade en mangel i källaren och skulle mangla mitt favoritlakan... varpå det såklart fastnade och gick sönder. Fast jag gillar fortfarande mangling som idé :)!

krogare sa...

Hm... jag tror att frotté kan bli hårt av sig. Det ska ju vara fluffigt. Kanske är en fördel att torktumla det?