tisdag 28 oktober 2008

Genius

Till den nya datorn har jag laddat ner iTunes8 som bland annat innehåller funktionen Genius.
(Man var visserligen tvungen att skaffa ett iTunes Store-konto för att kunna aktivera funktionen och till det kontot måste man knyta ett Visakort... Men det är ju bara att låta bli att klicka på "köp" på alla låtar, eller hur? Piece of cake...)
När man aktiverar Genius tillåter man att iTunes skickar all information om sitt musikbibliotek. Detta gäller alltså för alla Geniusanvändare vilket gör att en stor musikdatabas skapas. Sedan skapar man med Genius en spellista genom att välja en låt som "bas". Genius använder all den information den har till att hitta andra låtar i ens muskbibliotek som, utifrån statistik, borde passa med den låten.
Mycket intressant, tycker jag, eftersom jag inte dagligen hinner lyssna på all musik som jag har på datorn och genom detta kan få trevliga lyssningstips.

Till min första Geniuslista valde jag My med Sophie Zelmani som bas. Spellistan blev enligt följande:

My - Sophie Zelmani
I'll follow you tonight - Anna Ternheim
Love and Communication - Cat Power
Russians - Sting
Closest thing to crazy - Katie Melua
Brothers in arms - Dire Straits
In the ghetto - Elvis Presley
Nothing compares 2 U - Sinéad O'Connor
Layla - Eric Clapton
Good People - Jack Johnson
Me and Bobby McGee - Janis Joplin
Ironic - Alanis Morisette
First day of my life - Bright Eyes
Trouble - Coldplay
The worrying kind - Maia Hirasawa
Impossible - Shout out louds
Le vent neus portera - Noir Dèsir
Gone so long - Sophie Zelmani
Shoreline - Anna Ternheim
Lady Jane - The rolling stones
Living proof - Cat Power
03:45 No sleep - The Cardigans
Driving home for christmas - Chris Rea
Fade to black - Metallica
Just like a woman - Bob Dylan

4 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som en intressant funktion/program...får man det med om man köper en iPod?

liffer sa...

Kim: iTunes är gratis och bara att ladda ner från apples hemsida!

Anonym sa...

har aldrig satt mig in i Mac-världen :o)

liffer sa...

Fast jag har en PC nu :)
iTunes finns ju för både mac och pc!