söndag 14 september 2008

Böcker - äga eller låna?

Jag har burit böcker idag. Kartongvis.
Många många böcker.
Tänkte rensa lite bland dem innan allt bärande men det är så otroligt svårt!
Jag älskar dem allihop. Nästan. Vissa har jag inte läst, så jag får väl erkänna att jag inte vet vad jag tycker om just dem, men å andra sidan är jag väldigt nyfiken på dem.

Ska man äga böcker eller ska man låna böcker på bibliotek?
Jag har alltid ansett att en mix är det bästa.
Och att äga böcker är trevligt och skapar harmoni i ett hem. Tycker jag.
Men det är under förutsättning att man bor, inte att man ska flytta.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag MÅSTE äga, kan inte låna. Så följaktligen äger jag määääängder med böcker.....läser inte alls i samma takt som jag köper.
Min filosofi är; jag köper tiden det tar att läsa dessa böcker, dvs jag förlänger mitt liv :)

Lena sa...

Jag säger låna. Iallafall om man flyttar ofta och oväntat. Dessutom blir det läst eftersom boken måste tillbaks inom tre veckor. Fast jag gillade Tinas filosofi...

Anonym sa...

Låna och äga. Äga de bra, låna de dåliga på bibliotek. Följaktligen köper man en bra bok som man först lånat, och lånar ut en dålig bok man råkat köpa ;) Visst är de jobbiga att bära när man får för sig att flytta, men vad ska man annars täcka väggarna med i det nya boet- och vad ska man läsa när man är sjuk om man inte har sitt privatbibliotek? Stadsbiblioteket är ju alltid många meter från soffan...