måndag 29 september 2008

Elektronik vs. böcker

Inlägg som kommentar/vidareutveckling av kommentarerna i föregående inlägg.

Jag måste säga att för egen del skapar moderna elektroniksaker mer stress än böcker.
Jag blev dock tvungen att fundera lite när jag läste Åkes kommentar till förra inlägget, för visst kan tanken på alla olästa böcker också stressa mig. Däremot anser jag att elektronisk underhållning oftast är mer lättillgänglig eftersom den kräver en mindre ansträngning från min sida.
Visst vore det fint om tv/dator gav mig de minuters avkoppling utan tankemöda som jag så väl kan behöva efter en arbetsdag, men tyvärr blir det sällan "minuters avkoppling" utan istället några timmars avkoppling.
Som inte ens blir avkopplande eftersom jag när jag sedan tittar på klockan blir alldeles stressad...

Att läsa en bra bok kan också få mig att glömma tiden men det kräver av mig en större ansträning att påbörja läsande och det sker därför mycket mer planerat än datorpyssel eller tv-tittande.

1 kommentar:

Åke sa...

Jag kan tipsa om serier/"graphic novels" som en medelväg mellan tv och böcker. Lätta att plocka upp och läsa i några minuter för att sedan lägga ifrån sig. Kolla på ditt lokala bibliotek efter något som kan passa dig =)